6. August 2007

Vilsna turister på Centralen

Den vackra huvudstaden lockar allt fler turister, både från Sverige och utomlands. Men informationen på Centralen är bristfällig. Den enda bemannade informationen stängdes lagom till turistsäsongens början i april.

Turistinformation i Stockholm görs av ett kommunägd företag som heter Stockholm Visitors Board. Och sen många år tillbaka sitter de i det så kallade Sverigehuset vid Kungsträdgården.

Den lilla informationen på Centralen har funnits sen 1937, men har nu stängt för gott.

När jag var turist i Stockholm och jag besökte stan nästan årligen, då tyckte jag redan att det var lite konstigt att den stora informationen fanns vid Kungsan, man måste ju hitta dit och det är inte precis där man anländer med tåg eller flyg eller bil. Kontoret på Centralen var pytteliten och hanterade först och främst boendeförfrågningar,

Nu ska datorer ta över som inte fungerar just nu och Stockholm Visitors Boards vd Martin Rosborg förstår inte varför affärerna på Centralen såsom Pressbyrån klagar att de har blivit turistinformationen, stället där vilsna turister frågar och ber om hjälp.

"Vi går aldrig bakåt, vi går framåt," säger Rosborg och man undrar verkligen om mannen är värd skattepengarna han får i lön. Han borde göra två saker: jobba en dag på Pressbyrån på Centralen i kassan och åka till några andra ställen i Europa och fortbilda sig.

Kristina Axén Olin (m) säger att styrelsen rapporterar kontinuerligt och att man vill vänta att ta upp frågan. Men om Rosborg rapporterar till henne, så säger han att han vill framåt inte bakåt.

Tills dess kommer tusentals turister till stan och är förvånad över att det inte finns någon fungerande information på Sveriges huvudstads järnvägsstation.

Trist, fel och korkad.

2 Kommentare:

magister nyman hat gesagt…

Jag är av samma uppfattning som du och tycker att det är mycket intressant att jämföra med Tyskland. Men som jag skriver på min blogg så är det visst lite suspekt att resa med tåg i Sverige. Alla skall ha en egen bil så uppstår inga problem med bagage och annat.
Hittade för övrigt mycket av intresse på din blogg, bra att även få träna tyskan.

Chimaera hat gesagt…

Den där Martin Rosborg är ju fullständigt korkad. En sån där som ger stockholmare a bad name, liksom. "Jag måste se långsiktigt på verksamheten, då kan man inte ta hänsyn till enskilda individer som känner sig missnöjda"... Ah men asså hallåa!?

Vet han vad bra service och gott rykte innebär? De där "enskilda individerna" kommer sprida spektaklet vidare, fattar han inte det?!??? Typ halva Italien reser till Stockholm på semester mycket på grund av att vänner som varit där sagt att det är en så underbar stad, knappast för att Stockholm Visitors Board har gjort något särskilt bra jobb. Stockholm klarar sig utan sån fasad-putsning, sånt spel för gallerierna som detta kommunägda företag är.

/Josefin