24. Juli 2007

Sommartider hej hej, det mesta regnar bort

Sommartid. Semestertid. Drömmar om ett sommarland i vinterlandet. "Sångarna om sommaren", "Sommartider hej hej" och förstås "Sommaren är kort" och i kväll "Allsång på Skansen".

De svenska jordgubbarnna är uppätna, nu finns det bara belgiska kvar som man inte vill ha trots att de inte smakar ett dugg sämre än de inhemska.

Jag är inne i min tredje semestervecka, inte den sista lyckligtvis, och kan konstatera att sommaren har ännu inte börjat och ju mer tiden fortskrider desto mer anar man höstens kalla nätter och vinterns mörka dagar. Deppig?

Lite grann, yes, eftersom sommaren kan vara så vackert i detta konungarika och ställs den in vet man att man måste vänta drygt ett år och sen är man medveten att även nästa års sommar kan gå åt skogen.

En forskargrupp har nu konstaterat ( se DN) att vädret med allt mer nederbörd är människans fel. Jag tror på människan, sjöng Tommy Nilsson i schlagerfestivalen, han kunde ha sjungit en ekologisk variant "Det beror på människan". Det är vi som ligger bakom det här och för att förstå detta skulle det inte ha behövts ännu en rapport för min skull. Också SVD skriver om att vi kommer att få regn, regn, regn.

Men fortfarande finns det många entusiastiska bilägare därute som också i hemmet struntar i att spara energi och vad vet jag som hellre tror på vissa röster i debatten som hävdar att allt detta är så överdrivet, människan har inte någon inverkan på miljön och därför kan vi bete oss som tidigare och ännu värre.

Skärp er, när man tänker på barn och barnbarn och barnbarnsbarn så kommer de att känna av konsekvenserna att deras föräldrar struntade i allt eftersom de ville njuta av det goda livet. Efter mig syndafloden...

Keine Kommentare: